Fair proces gør forandring til en succes

Øg kvaliteten! Servicer flere! Producer mere!

Bo Vestergaard forfatter og ledelseskonsulent

Opslag fra Ledetråden.
Foto: Preben Nielsen – e-frame.dk

De tre krav er velkendte. Senest kan de vel stå som en slags sammenfatning af Produktivitetskommissionens rapport, som blev offentliggjort i slutningen af marts.

De tre udsagn indleder også prologen til ledelseskonsulent Bo Vestergaards bog ”Fair Proces”.

I bogen giver han nogle enkle redskaber, der skal sikre at forandringsprocesser bliver succesfulde og ikke ender i fiasko, som næsten otte ud af ti gør i dag.

Nytter det noget

De fleste medarbejdere i både private og offentlige organisationer har de seneste år oplevet forandringer, som skal gøre arbejdet mere effektivt. Den udvikling vil fortsætte, blandt andet med afsæt i Produktivitetskommissionens arbejde.

Men nytter det så noget? Bliver organisationerne mere effektive? Ifølge Bo Vestergaard er svaret ofte ”nej”.

I to ud af tre tilfælde skaber forandringerne ikke bedre resultater, konstaterer han. Til gengæld stiger succesraten til hele 79 procent, hvis medarbejderne føler ejerskab til forandringerne og er involverede i at drive processen.

De kloge løsninger

Bogen Fair Proces er en introduktion til, hvordan man kan finde kloge løsninger ved at tage medarbejdernes forslag med i beslutningsprocessen.

– De fleste bøger om forandringsledelse er skrevet til topledelsen. Jeg ville skrive en bog til dem, der er tæt på kerneydelsen. Det er der, kravet om forandring skal omsættes til praksis, siger Bo Vestergaard i det interview, som jeg har lavet med ham til Ledetråden, som er fagblad for pædagogisk ledelse.

Bogen beskriver, hvordan man kan designe en forandringsproces, så medarbejderne får reelt ejerskab til den proces, som skal føre til forandringer

Læs artiklen: En fair proces skaber flere vindere (pdf)

Få opgaven løst

Har du en ekspert eller et andet spændende menneske, som du ønsker et interview med til dit fagblad, magasin eller website – og mangler du en erfaren journalist til at udføre opgaven?

Så kontakt Bjarne Jensen Kommunikation: post@bjarnejensen.dk – 61 69 89 96.

 

Share
Dette indlæg blev udgivet i Artikel, Interview og tagget , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.