Samsøs kommunale rederi har søsat den nye færge, der skal sejle mellem øen og Jylland.
I journalist Bjarne Jensens bog “Samsø Linien – fra storme til havari og bjærgning” kan du læse historien om færgefarten til og fra Samsø, som nu foreløbig er endt med, at kommunen er blevet skibsreder.
Stort sommerpres og stille vintre
Som det fremgår af bogen er det ikke altid nogen nem opgave at få kundernes ønsker til at passe til økonomien på en rute, hvor der er stort pres på om sommeren og meget begrænset trafik uden for sæsonen.
Samsø Linien, som sejlede på ruten fra 1978 til 2008, havde orden i økonomien, men politikere og samsinger kritiserede rederiet for at have for høje billetpriser, for begrænset kapacitet, samt at afgangene ikke var hyppige nok.
Derfor valgte kommunen ved det seneste udbud den nuværende operatør, som lovede kortere sejltid, lavere priser, større kapacitet, hyppigere afgange.
Det lød næsten for godt til at være sandt – og var det også.
Det nye rederi, som efter en del navneskift nu hedder Færgen, levede aldrig op til de oprindelige løfter og tabte i løbet af to år en kvart milliard kroner på ruten.
Det bliver spændende at se, hvordan et kommunalt rederi løser udfordringen.
Remontowa-værftet i Gdansk i Polen bygger færgen.
Læs mere om Samsøs nye færge, som efter planen skal sættes ind på ruten Sælvig-Hov, 1. oktober i 2014.